reklama

Fínsko, časť 1.

O tom, kde Fínsko je, aké je a aký na to mám názor ja, prečo je tam príroda unikátna a zároveň taká fádna, ale aj o ďalších súvislostiach, sa môžete dočítať v prvom príspevku z cyklu Fínsko, ktorý je o tejto severskej krajine a ktorú som mal príležitosť spoznať lepšie ako bežní turisti.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Keďže študujem geografiu a za posledný rok sa mi toho podarilo precestovať pomerne dosť, pre svoj štart som si vybral práve rubriku cestovanie. Myslím si, že táto téma ľudí zaujíma a naviac som sa pohyboval v, podľa môjho názoru atraktívnej, oblasti Severnej Európy.

Mojím domovom sa na jeden rok stalo mesto Turku vo Fínsku, kde som študoval v rámci programu Erasmus. V tomto príspevku by som preto na začiatok rád trochu predstavil túto krajinu. Nebude to však článok plný štatistiky a vecných informácií, ale skôr mojich osobných pocitov z krajiny ako takej.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď sa povie Fínsko, veľa z nás si zrejme predstaví niečo iné. Niekomu sa premietne celý Sever, inému sa rozžiaria oči pri pomyslení na Santa Clausa, ďalší si predstaví krajinu večného snehu a ľadu. No, ako sa hovorí, na každém šprochu pravdy trochu. Ale pekne poporiadku. Fínsko skutočne na severe leží, to bezpochyby. A ten Santa Claus tam je tiež, bol som aj v dedinke Santa Claus Village, blízko mesta Rovaniemi a zároveň ležiacej na severnej polárnej kružnici, ktorá je podľa môjho názoru obrovský gýč. Každý máme iný vkus. A to, či je Fínsko zem večného snehu a ľadu, s tým si dovolím trochu nesúhlasiť; to je ale spôsobené aj tým, že som svoj pobyt strávil na juhu krajiny a po ten sneh a ľad sme si museli skôr zájsť severnejšie. Napríklad do Laponska.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Už len pri pohľade na mapu je zjavné, že to je rozľahlý štát. A keď si potom človek predstaví, že tam žije niečo vyše 5 miliónov obyvateľov, približne rovnako ako na Slovensku, ktoré je niekoľkonásobne menšie, ľahko podľahne dojmu, že to je ľudoprázdna krajina - a ona skutočne tak pôsobí. Okrem väčších sídelných celkov sa vo väčšine prípadov stretnete len s osamote stojacimi usadlosťami, tvorenými jedným alebo viacerými domami. S tým sú však spojené aj problémy s údržbou infraštruktúry a podobne. Tá je však veľmi kvalitná. Či už v prípade cestnej alebo železničnej infraštruktúry sa jedná o top stav. Možno aj preto je cestovanie po Fínsku finančne celkom náročné.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hlavným mestom Fínska sú Helsinki, ležiace na juhu krajiny, na pobreží Fínskeho zálivu. toto miliónové mesto je veľmi multikultúrne, ale neviem prečo, no z nejakého dôvodu ma nezaujalo. Za najkrajšie mesto sa skôr považuje Tampere, ležiace severnejšie, ktoré sa aj mne páčilo najviac. Z ďalších väčších miest to sú Jyväskylä, Joensuu, Oulu či Rovaniemi. Zámerne som vynechal Turku, ktorému sa budem venovať v samostatnom príspevku.

Nutné však dodať, že na mňa všetko pôsobí rovnako, ako v prípade miest, tak aj čo sa týka prírody. Je na posúdení každého, či sa mu to páči, alebo nie. Fínsko by som rozdelil na pár základných častí - pobrežie mora (veľa kameňov a vody), vnútrozemie (veľa lesov - juh listnaté, sever ihličnaté), jazerá (opäť veľa vody, tentoraz sladkej, kameňov a lesov, ale aj komárov) a Laponsko (z každého rožku trošku, v zime tam je zima a majú tam sobov). Ak by vás niekto vysadil v niektorej z týchto oblastí, v ktorejkoľvek časti krajiny a spýtal sa, kde sa nachádzate, zrejme to neuhádnete. No každopádne sa do fínskej prírody zamilujete na prvý pohľad - akurát to nebude v neskorej jeseni, zime alebo skorej jari, kedy je všetko veľmi depresívne, čo je naviac umocnené nedostatkom slnečného svitu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Toľko teda na úvod. Ak som vás teda mojím rozprávaním o Fínsku zaujal a neuspal, a chceli by ste sa dozvedieť niečo viac napríklad o kultúre alebo mojich potulkách, určite si prečítajte aj ďalšie príspevky z cyklu Fínsko.

PS: Ak by vás nejaká téma zaujímala bližšie, dajte mi vedieť; ak by som ju dokázal popísať, veľmi rád sa nechám inšpirovať v ďalších príspevkoch.

Matej Kubis

Matej Kubis

Bloger 
  • Počet článkov:  1
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som, kto som. V súčastnosti študent, objavujúci čaro cestovania a spoznávania nových vecí vo Fínsku, v blízkej budúcnosti študent a možno čerstvo nezamestnaný, ale s triezvym pohľadom na svet. Zoznam autorových rubrík:  CestovanieSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu